Olympiajol tuning

Middels de Ready2Race service van SailSupply.nl wordt de O-jol van Stefan de Vries voor het komende wedstrijdseizoen geoptimaliseerd. In een reeks blogberichten zullen wij de ins en outs van deze werkzaamheden met jou delen. We nodigen je daarom uit om op dit en andere berichten te reageren en vragen aan ons en aan Stefan te stellen.

Gebruikte Olympiajol

Vorige week is de gebruikte Olympiajol van Stefan naar onze werkplaats gebracht. Het is een in carbon gebouwde Van Eijk Olympiajol die in redelijke staat verkeert.

De werkzaamheden die wij gaan uitvoeren zijn er op gericht de boot binnen de geldende klassenregels (!) van de Olympiajol, sneller te maken. Bovendien maken we de boot waar mogelijk “gebruiksvriendelijker”. Dat wil zeggen dat bepaalde onderdelen in of aan de boot zodanig geoptimaliseerd worden dat de boothandling eenvoudiger of efficiënter wordt. (via de volgende link kunnen de Olympiajol klassenregels 2010 gedownload worden – bron: Olympiajol.nl).

In grote lijnen wordt het volgende gedaan:

  • Romp: beschadigingen repareren, shapen en polijsten.
  • Dek: beschadigingen repareren, lakken, decklay-out optimaliseren (volgend blogartikel)
  • Mast: verstaging aanpassen, topslot inbouwen (volgend blogartikel)

Hieronder volgt een beschrijving van de actuele werkzaamheden en de vervolgstappen.

Olympiajol Romp repareren en optimaliseren

Olympiajol romp repareren en optimaliseren

Stap 1: O-jol romp optimaliseren

De romp van deze Olympiajol is vervaardigd van carbon. Hij is in redelijke staat waardoor er geen grote reparaties nodig zijn. Het belangrijkste wat wij willen bereiken is dat de romp uiteindelijk zo min mogelijk weerstand veroorzaakt op de wedstrijdbaan. Dat betekent dat wij alle oneffenheden wegwerken en de romp van de O-jol in meerdere stappen optimaliseren. Deuken en bollingen worden daarvoor zichtbaar gemaakt en vervolgens weggewerkt.

Ready2Race service: Olympiajol Stefan de Vries optimaliseren

Deuken en bollingen worden verwijderd - Ready2Race service Ojol

De deuken in de romp van de zeilboot worden gevuld en de bollingen worden vlak geschuurd. Het schuren gebeurt in een aantal stappen waarbij er steeds met een fijnere korrel geschuurd wordt. Tot slot kan de boot gepolijst worden tot deze letterlijk “spiegelglad” is.

Ready2Race service: Ojol Stefan de Vries romp optimaliseren

Ready2Race service: Ojol Stefan de Vries romp optimaliseren

Zelflozers, roer en zwaard

Ook andere onderdelen kunnen onnodige weerstand veroorzaken. Zo zijn de zelflozers zodanig in de romp geplaatst dat de onderkant daarvan naadloos aansluit en in één vlak met de onderkant van de romp ligt. Dit lijkt wellicht een verwaarloosbaar punt, maar realiseer je dat de weerstand op de romp van een zeilboot veel meer invloed heeft op de uiteindelijke snelheid dan de weerstand op zeilen en tuigage. Het is dus zeker de moeite waard om op ieder detail te letten. Dus ook het roer en zwaard worden spiegel glad gemaakt.

Vervolg

In de komende dagen zullen we de boot omkeren en beginnen met het verbeteren van het dek, de hangbanden, de trimlijnen,  enzovoorts. Vervolgens komt de mast en het staand want aan de beurt.

Wij zijn blij met elke opmerking of vraag en nodigen je daarom uit deze hieronder te plaatsen!

Team SailSupply.nl

Leave a Comment