Olympiajol optimalisatie

Middels de Ready2Race service van SailSupply.nl wordt de O-jol van Stefan de Vries voor het komende wedstrijdseizoen geoptimaliseerd. In een reeks artikelen delen wij de ontwikkelingen met jou. We nodigen je daarom uit om op dit en andere berichten te reageren en vragen aan ons en aan Stefan te stellen.

Olympiajol dek en dek layout

Vorige week is de romp van Stefan’s Olympiajol in topconditie gebracht. Lees alles hierover in het vorige artikel: O-jol zeilmateriaal en onderhoud: gebruikte Olympiajol

De werkzaamheden die wij uitvoeren zijn er op gericht de O-jol binnen de geldende klassenregels (!) van de Olympiajol, sneller te maken. Bovendien maken we de boot waar mogelijk “gebruiksvriendelijker”. Dat wil zeggen dat bepaalde onderdelen in of aan de boot zodanig geoptimaliseerd worden dat de boothandling eenvoudiger of efficiënter wordt.

In grote lijnen wordt het volgende gedaan:

  • Romp: beschadigingen repareren, shapen en polijsten.
  • Dek: beschadigingen repareren, lakken, decklay-out optimaliseren (volgend blogartikel)
  • Mast: verstaging aanpassen, topslot inbouwen (volgend blogartikel)

Hieronder volgt een beschrijving van de actuele werkzaamheden en de vervolgstappen.

Olympiajol dek optimaliseren

Olympiajol dek optimaliseren: in overleg wordt bepaald hoe o.a. de trimlijnen ingericht worden

Stap 2: O-jol dek optimaliseren

Het dek van deze Olympiajol is vervaardigd van hout en verkeert in vrij goede staat. Wij zullen het dek opnieuw schuren en lakken om de boot ook optisch in top shape te brengen.

Het belangrijkste wat wij willen bereiken is dat de boot op de wedstrijdbaan snel is. Daarvoor zijn met betrekking tot de deklayout twee zaken van belang:

  1. de zeiler moet zo efficiënt mogelijk de handling in de Olympiajol kunnen verrichten
  2. alle energie uit de zeilen én de zeiler moet zo goed mogelijk in snelheid omgezet kunnen worden

Om deze twee punten te verbeteren, worden onder meer alle trimlijnen zo gepositioneerd dat de zeiler deze snel en goed kan bereiken. We hebben alle camcleats vervangen door Harken Micro Carbo cam cleats met de passende Harken klem beugel waardoor de trimlijnen onder verschillende hoeken eenvoudig te bedienen zijn. De zeiler kan zich dus concentreren op de snelheid en de richting en hoeft zich niet af te vragen of de trimlijn al dan niet in de klem zit.

Op de volgende afbeelding zijn de oude klemmen (rechts) te zien. En het nieuwe type Harken klemmen (links). Zoals gezegd, zijn deze nieuwe klemmen onder verschillende hoeken te gebruiken. Omdat er meer kracht op de voorste trimlijnen komt, zijn die Harken Micro Carbo cam cleats bovendien voorzien van de Harkem klem Xtreem lijngeleider.

Olympiajol trimlijnen en klemmen optimaliseren

 

Olympiajol dek optimaliseren: Harken Micro Carbo Cam ipv cam cleat

Olympiajol trimlijnen: de cam cleats worden vervangen door Harken Micro Carbo cam cleats

Alle lijnen zijn bovendien eindloos gemaakt door de uiteinden aan elkaar te splitsen. Het doel hiervan is dat men enerzijds altijd kan blijven vieren omdat de lijn geen uiteinde heeft en anderzijds “zwerven” er geen losse einden door de boot die met elkaar in de knoop raken:

Olympiajol trimlijnen eindloos splitsen

Olympiajol trimlijnen eindloos splitsen

Hangbanden

De hangbanden zijn van essentieel belang. Hiermee kan de zeiler zijn/haar gewicht immers zo ver mogelijk naar loef brengen waardoor de stabiliteit verhoogd wordt en dat leidt weer tot een hogere snelheid. In de Olympiajol van Stefan hebben we gekozen voor hangbanden van het merk Zhik. Deze zijn aan de onderkant voorzien van een rubberen laag die voorkomt dat de voeten wegglijden. Op de bovenstaande afbeelding is de trimmogelijkheid voor de hangbanden nog niet helemaal klaar (daar wordt nog aan gewerkt).

Overloop

De overloop moet eenvoudig en snel bedienbaar zijn. Daarmee kan de hoek van het zeil ten opzichte van de wind bepaald worden, zonder daarbij de vorm van het zeil te veranderen (als men de grootschoot viert, gaat niet alleen de giek verder naar lij maar wordt ook het achterlijk geopend en wordt het zeil voller/dieper omdat de mast minder buigt). Om goed met de overloop te kunnen werken, hebben wij een constructie gemaakt die eenvoudig vanaf beide kanten te gebruiken is.

Olympiajol overloop

Olympiajol overloop

Vervolg

In de komende dagen zullen we de boot verder afmaken en de punten op de “i” zetten. Vervolgens komt de mast en het staand want aan de beurt.

Wij zijn blij met elke opmerking of vraag en nodigen je daarom uit deze hieronder te plaatsen!

Team SailSupply.nl

2 comments add yours

  1. Interessant hoe een boot sneller en gebruiksvriendelijker gemaakt kan worden. Kan het voorkomen dat er een afweging gemaakt moet worden in het verbeteren van de snelheid of het gebruiksvriendelijker maken van de boot? Waar kies je dan voor? Verder ben ik benieuwd of jullie naar de zeilmakerij gaan of zelf het zeil produceren/verbeteren.

    • Hallo Jan,

      leuk dat je op ons artikel reageert!
      Het komt zeker voor dat je een afweging maakt tussen het sneller maken en gebruiksvriendelijker maken van een boot. Meestal gaan deze aanpassingen hand-in-hand maar het kan inderdaad ook zo zijn dat het sneller maken de gebruiksvriendelijkheid of het ‘comfort’ juist iets verminderd.

      Een goed voorbeeld hiervan zijn de trimlijnen of schoten van een zeilboot. Een dikke, zachte en soepele grootschoot voelt heel fijn in de hand maar is in de meeste gevallen geen performance verbetering. Een goede grootschoot (van een open zeilboot), is nét dik genoeg om goed en lang genoeg in de hand te kunnen houden, neemt geen of vrijwel geen water op en rekt nauwelijks. Allemaal eigenschappen die een schoot vaak niet zo comfortabel maken maar er wel voor zorgen dat de boot niet onnodig zwaar wordt (zo dun mogelijk en geen water opname) en dat geen energie verloren gaat door rek (dit zorgt er vaak voor dat een minder soepele vezel gebruikt wordt waardoor het comfort iets verminderd).

      Bij de keuze van de juiste blokken gaat comfort en prestatie bijvoorbeeld wel vaak samen: een goed keerblok of schootblok reduceert de frictie aanzienlijk waardoor je het langer vol kunt houden en het grootzeil makkelijker getrimd kan worden.

      Als je meer vragen hebt, of specifieke vragen over je eigen boot, hoor ik dat graag.

Leave a Comment