Dyneema of Staaldraad? wordt wel eens gevraagd. Als het om breeksterkte en gewicht gaat, is er maar één antwoord: Dyneema! Dat is ook de reden waarom op vrijwel alle wedstrijd zeilboten en zeiljachten staaldraad vervangen is door dyneema.

We hebben ter illustratie van het enorme verschil in breeksterkte tussen staaldraad en dyneema een interessant filmpje gevonden. In deze video wordt een aantal karakteristieken van Dyneema opgesomd en vervolgens middels een testopstelling de breeksterkte van een stuk Dyneema lijn en een stuk staalkabel vergeleken.

Staaldraad of Dyneema

De voordelen van een kustvezel zoals Dyneema ten opzichte van staaldraad spreken eigenlijk voor zich:

  • Hoge breeksterkte
  • Licht van gewicht
  • Hoge slijtvastheid
  • Lage rek
  • Drijft op het water
  • (zelf) te splitsen
  • Zeer flexibel

Voor steeds meer toepassingen geldt dat kunstvezels zoals dyneema, staalkabels vervangen. Dit heeft te maken met de genoemde voordelen. Dyneema wordt tegenwoordig niet alleen in de topsport gebruikt, maar in toenemende mate ook in de offshore industrie, voor hijs- en sleeptoepassingen, in de medische wereld en zelfs in kogelwerende vesten…

Dyneema – Nederlandse vinding

Dyneema is een uitzonderlijk sterke vezel gebaseerd op polyetheen (UHMWPE = ultra high molecular weight polyethylene) en is eind jaren zeventig van de vorige eeuw door DSM in Nederland ontwikkeld. Het patent werd in 1979 aangevraagd en sinds 1990 is er in Heerlen een fabriek waar de vezel die sindsdien Dyneema heet, vervaardigd wordt.

Veel meer te vertellen… vragen? Vraag!

Er is natuurlijk veel meer over dit onderwerp te vertellen. Daarom vullen we de verschillende artikelen vaak in de loop der tijd aan met meer informatie.

Heb jij een specifieke vraag, of misschien zelf meer kennis of voorbeelden of dit of een ander watersport gerelateerd onderwerp, reageer dan meteen hieronder…

5 comments add yours

  1. Goedemiddag,

    wanneer een Dyneema kabel lange tijd in zout water heeft gelegen, of hij nu gebruikt werd, of een aantal weken loos heeft gedreven, wat is dan de beste manier, om hem goed te onderhouden, wanneer we hem weer uit het water halen, en op een haspel wikkelen ?
    ten tijde van in gebruik, stond er wel eens 160 Ton trekkracht op……..

    alvast bedankt!

    • Beste Peter,

      hartelijk dank voor je bericht. Uit je verhaal begrijp ik dat het om een zeer dikke Dyneema lijn gaat. Misschien een sleepkabel? Of een mooring kabel voor een ponton / platform?
      In principe is de beste manier van reinigen, na gebruik spoelen met zoet water. Dit voorkomt beschadiging van de vezels door zoutkristallen, zand en ander materiaal. Verder heeft langdurige blootstelling aan UV straling een negatieve invloed op het materiaal.

      Als het slechts om een aantal dagen of enkele weken gaat, zou ik aanraden de kabel met zoet water te spoelen en goed te inspecteren op beschadigingen.

  2. Ik overweeg mijn grootzeil die nu van 6.5 mm RVS is, te vervangen.
    Welke diameter dyneema zou ik dan moeten nemen? Het gaat om een zwaar toerjacht, een 48 voeter met een gewicht van va. 16 ton. Het is kitsgetuigd en het grootzeil is ca. 45 m2.

    • Hallo Peter,

      leuk dat je contact met ons opneemt!
      Je huidige grootzeilval van staal kan uitstekend door een grootzeilval van dyneema vervangen worden. Dyneema is niet alleen even sterk als staal maar ook veel lichter en veroorzaakt minder frictie waardoor het hijsen van je grootzeil eenvoudiger zal worden.

      Om je een goed advies te kunnen geven, is het inderdaad van belang om de huidige diameter te kennen (6,5mm staal kabel zoals je al aangeeft) maar daarnaast is het belangrijk om te weten welke diameter de voorloop van de huidige grootzeilval heeft (als dat zo is). In het verleden werd een grootzeilval of een fokkeval vaak van staalkabel gemaakt en voorzien van een polyester mantel om de val beter te kunnen gebruiken.

      Zou je ons willen laten weten:
      – wat de diameter van deze polyester voorloop is
      – wat de maximale diameter van de klemmen / stoppers is
      – wat voor soort sluiting je aan het uiteinde van de val hebt
      – en wat de gewenste lengte van je grootzeilval is

      Daarmee kunnen we je een specifiek advies geven en maken we graag een aantrekkelijk aanbod voor je.

      Wellicht is het artikel dat we geschreven hebben over het kiezen van een schoot, val of trimlijn voor je schip in dit kader ook interessant voor je: Hoe kies ik de juiste schoot, val of trimlijn voor mijn boot of zeiljacht?

      Groet,
      Mika

Leave a Comment