Bootverlichting of navigatieverlichting is niet verplicht zolang er alleen overdag en met goed zicht gevaren wordt. In de praktijk is het echter wel verstandig om over de juiste bootverlichting of navigatieverlichting te beschikken omdat het ook aan het begin van de avond al zo donker kan zijn dat navigatieverlichting nodig is. Maar hoe weet je welke navigatieverlichting nodig is voor je boot?


Om snel een antwoord te krijgen op deze vraag, hebben we hieronder twee snelle oplossingen geplaatst en wordt vervolgens enige achtergrondinformatie over bootverlichting of navigatieverlichting gegeven.

Slecht zicht = verlichting aan!

In het algemeen geldt dat boten bij slecht zicht én tussen zonsondergang en zonsopgang bootverlichting of navigatieverlichting moeten voeren.

Als je dus ook wel eens aan het einde van de middag of gedurende het voor- of naseizoen zeilt of met je sloepje vaart, is het verstandig om de juiste bootverlichting of navigatieverlichting aan boord te hebben.

Snelle oplossing: verwijderbare verlichting

Heb je nog geen navigatieverlichting aan boord van je zeilboot of motorboot en ben je op zoek naar een snelle oplossing? Dan zijn verwijderbare navigatielichten een goede optie. Dit type bootverlichting kan moeiteloos aan boord gemonteerd worden zonder technische kennis en voldoet voor vrijwel alle pleziervaartuigen zoals (open) zeilboten, sloepen of kleine motorboten.

Navisafe verwijderbare verlichting


Bekijk Navisafe assortiment

Goedkoop alternatief

Een goedkoop alternatief voor de hoogwaardige Navisafe verlichting uit het bovenstaande filmpje zijn de verwijderbare navigatie lichten van Plastimo.

Plastimo verwijderbare verlichting

Plastimo verwijderbare navigatieverlichting
Bekijk Plastimo assortiment

Achtergrondinfo navigatieverlichting

Hierboven staan zoals aangegeven twee snelle oplossingen als het gaat om navigatieverlichting aan boord van de meeste pleziervaartuigen. Wil je meer weten over de geldende regels, lees hieronder dan verder. Mocht je het volledige regelement willen inzien, kan dat op de website van de overheid in het
Binnenvaartpolitiereglement
.

Boordverlichting

Elk schip met een lengte van meer dan 7 meter dat onder motor vaart, moet over boordverlichting (groen en rood) een heklicht (wit) en een toplicht (wit) beschikken wanneer het tussen zonsondergang en zonsopgang of in slecht zicht vaart.

navigatieverlichting-uitleg

Navigatieverlichting aan boord

Motorboot of Zeilboot?

Aan de navigatieverlichting is (ook in in het donker) te zien of het om een motorboot of een zeilboot gaat. Daarom moet een varende motorboot zoals aangegeven over een toplicht (ook wel stoomlicht genoemd) beschikken. Een toplicht is een wit licht, midscheeps geplaatst ononderbroken vooruit schijnend over 225 graden en tenminste 1m boven de boordlichten gemonteerd.

Een zeilboot wordt als motorboot gezien zodra deze niet uitsluitend zeilt en door een motor aangedreven wordt. Dus als de zeilboot beschikt over een motor, dan is het verstandig ook een toplicht aan boord te hebben.

Zeilboot kleiner dan 7m: wit rondomlicht

Een boot met een lengte van minder dan 7 meter mag in plaats van de normale boordverlichting een wit rondomlicht op de top van de mast voeren (360 graden zichtbaar).

Open motorboot kleiner dan 7m: wit rondomlicht

Ook een open motorboot met een lengte van minder dan 7 meter én waarvan de hoogst bereikbare snelheid niet meer is dan 13 km per uur (t.o.v. het water), mag in plaats van de normale boordverlichting gebruik maken van een wit rondomlicht (360 graden zichtbaar). In het binnenvaartpolitiereglement is expliciet sprake van een “open motorschip”. In de praktijk is er sprake van een “open motorschip” als de boot geen kajuit heeft.

Op een kleine open motorboot is het gebruikelijk dit rondomlicht op een verhoging of een paal te monteren zodat deze voor andere schepen goed zichtbaar is en bovendien de bestuurder van de boot niet verblind wordt.

bootverlichting rondomlicht kleine boot
Bekijk alle navigatie verlichting

Motorboot kleiner dan 7m maar sneller dan 13km/h: wit rondomlicht en boordlichten

Met de steeds krachtigere buitenboordmotoren, worden ook de relatief kleine motorboten steeds sneller. Een vaarsnelheid van 13 km/uur (ca 7 knopen) halen de meeste motorboten al snel.

Ook als een motorboot kleiner is dan 7m maar wel sneller kán varen dan 7 knopen moet deze de volledige boordverlichting voeren:

Motorboot  kleiner dan 7m en sneller dan 7 knopen: volledige boordverlichting!

Motorboot kleiner dan 7m en sneller dan 7 knopen: volledige boordverlichting!

Omdat het op een kleine motorboot niet altijd mogelijk is om een accu met bekabeling te installeren kan ook hier gebruik gemaakt worden van afneembare boordverlichting. Op onderstaande afbeelding is slim gebruik gemaakt van de afneembare navigatie verlichting van Navisafe

Kleiner dan 7m en sneller dan 7 knopen (13km/u)

Volledige boordverlichting is verplicht. Door toplicht en heklicht te combineren bespaar je geld en energie!

Navigatieverlichting-motorboot

Kleiner dan 7m en sneller 7 knopen: combineer top- en heklicht!

Boordverlichting rubberboten

Vragen?

Heb jij een specifieke vraag over je boordverlichting of is er iets m.b.t. de verlichting aan boord onduidelijk in dit artikel? Reageer dan hieronder, we leggen het graag uit!

10 comments add yours

  1. De optie wit rondschijnend licht als vervanging toplicht en heklicht is ook toegestaan op klein motorschip.

    • Hoi Wesko,

      Bedankt voor je aanvulling! Een klein motorschip (tot 20 meter) mag volgens het BPR inderdaad ook het hek- en toplicht combineren in één wit rondom schijnend licht. Uiteraard aangevuld met boordlichten.

      Groet, Jochem

  2. Voor zover ik weet geldt de vrijstelling van het voeren van enkel een rondschijnend wit licht (in combinatie met een zaklamp) alleen indien het motor- of zeilbootje geen kajuit heeft om de aanvullende rood en groene lichten op te monteren. Dit is dus het verschil tussen een klein open vaartuig en een niet open vaartuig. Over deze regel bestaan veel misverstanden dus hebben we twee jaar geleden deze vraag voorgelegd aan varen doe je samen.

    • Hallo Frans, hartelijk dank voor je reactie op ons blog m.b.t. bootverlichting. Je hebt inderdaad gelijk. Er wordt onderscheid gemaakt tussen boten mét en zonder kajuit. Ik heb deze informatie op ons blog toegevoegd.
      Groet, Mika

  3. Goed om te weten dat deze soort verlichting bestaat voor boten. Het kan goed van pas komen bij slecht weer en in de avonden. Ik ga kijken of ik een geschikte lamp kan vinden die bij mijn sloep past. Zo kunnen we veiliger het water op.

    • Beste Vincent,
      bedankt voor je reactie. Het is inderdaad van belang om de juiste bootverlichting op je sloep te voeren om de veiligheid op het water te waarborgen.
      Als je nog vragen hebt over de navigatieverlichting van je boot of een andere watersport gerelateerde vraag hebt, horen we dat graag.
      Groet, Mika

  4. Ik heb een boot van 5 meter maar niet zon stok waar de lamp op kan. Zou ik ook 1 licht aan de voorkant kunnen en 1 achter?

    • Beste Chiel,
      bedankt voor je reactie. Je kunt er inderdaad voor kiezen om aan de voorkant van je boot een gecombineerd bakboord/stuurboord licht te voeren en aan de achterkant een zogenaamd heklicht. Een overzicht van gecombineerde bakboord/stuurboord boordlichten vind je op deze pagina voor Boordlichten. En op deze pagina vind je een overzicht van Heklichten.

      Als je voor een open boot tot 12m een set wilt gebruiken met een verlenger, kun je bijvoorbeeld ook voor de Navisafe Navilight Skiff & Dinghy Complete kiezen.
      Met vriendelijke Groet, Mika

  5. Mag ik met mijn zeilschip van 9 meter als ik op de motor vaar de combinatie gebruiken van het driekleurenlicht in de top van de mast met het rondom schijnend wit licht?

    • Beste Sandra,

      hartelijk dank voor je bericht.

      Strikt genomen geldt een zeilschip van 9 meter lengte dat onder motor vaart als klein motorschip. Hiervoor geldt dat het ‘s nachts of bij slecht zicht een toplicht, boordlichten en een heklicht dient te voeren. Een toplicht is daarbij geen rondom schijnend wit licht maar wordt als volgt gedefinieerd:

      toplicht: wit krachtig licht dat schijnt over een boog van de horizon van 225° en wel aan elke zijde van het schip van recht vooruit tot 22°30’ achterlijker dan dwars en dat uitsluitend over deze boog zichtbaar is;

      In de praktijk wordt vaak een toplicht ter hoogte van de 1e zaling op een zeilschip gemonteerd dat onder motor varend gecombineerd wordt met de boordlichten en het heklicht. Soms wordt het toplicht ook wel (foutief) “stoomlicht” genoemd. Op de volgende pagina vind je een aantal opties: https://www.sailsupply.nl/boot/navigatie-verlichting/toplicht/

      E.e.a. met betrekking tot de regelgeving is ook na te lezen in het binnenvaartpolitieregelement.

      Als er nog vragen zijn, helpen we graag.

Leave a Comment