Olympiajol geoptimaliseerd

Stefan de Vries is een van de succesvolste Ojol zeilers van dit moment. Hij is zowel Nederlands- als Duits kampioen. Middels de Ready2Race service van SailSupply.nl is in samenwerking met Stefan een gebruikte Ojol voor het nieuwe wedstrijdseizoen geoptimaliseerd. We hebben de werkzaamheden die aan deze zeilboot zijn uitgevoerd, in een reeks artikelen samengevat. In dit afsluitende artikel worden de laatste punten van deze werkzaamheden beschreven en komt Stefan zelf kort aan het woord. We nodigen je uit om op dit en andere berichten te reageren en vragen aan ons en aan Stefan te stellen.

Olympiajol optimalisatie mast romp Stefan de Vries (Foto: Karin de Fraiture)

Olympiajol optimalisatie: romp, dek, mast (Foto: Karin de Fraiture)

Voor de lezers die de andere artikelen uit deze kleine serie gevolgd hebben: dit laatste artikel komt wat later dan gepland enerzijds omdat we graag wilden weten of Stefan ook “op het water” tevreden zou zijn met het resultaat en anderzijds omdat het zeilseizoen volop losgebarsten is (daar zijn wij natuurlijk erg blij mee…) en de tijd voor het schrijven van de artikelen lastiger vrij te maken was. Mijn excuses daarvoor.

Terugblik

In de voorgaande artikelen is beschreven welke werkzaamheden we aan de Ojol van Stefan hebben uitgevoerd. Hieronder volgt een korte opsomming van die punten om je een wat completer beeld te geven:

  • Optimalisatie van de Ojol romp: beschadigingen repareren en romp 100% glad maken.
  • Optimalisatie van het Ojol dek: beschadigingen repareren, dek lakken.
  • Optimalisatie beslag, staand en lopend want: blokken, hangbanden en trimlijnen verbeteren en/of vervangen.

De werkzaamheden die wij uitvoeren zijn er op gericht de O-jol binnen de geldende klasseregels (!) van de Olympiajol, sneller te maken. Bovendien maken we de boot waar mogelijk “gebruiksvriendelijker”. Dat wil zeggen dat bepaalde onderdelen in of aan de boot zodanig geoptimaliseerd worden dat de boothandling eenvoudiger of efficiënter wordt.

Olympiajol tuning: de laatste fase

In de laatste fase is er aandacht besteed aan het verder afwerken van een aantal details betreffende het dek en de trimlijnen. Bovendien is de mast en het staand want geoptimaliseerd.

Dek:

om de handling van de zeiler te verbetern zijn alle klemmen vervangen en in de juiste hoek gezet. Hier was eerder al een begin mee gemaakt. Dit is verder geoptimaliseerd. In onderstaande afbeelding is dit goed te zien. Het doel hiervan is dat de zeiler vanaf iedere positie die hij/zij tijdens de zeilwedstrijd inneemt, de trimlijnen goed kan bedienen. Dat betekent dat zowel het vieren als het vastzetten van de trimlijn eenvoudig moet werken.

Ojol trimlijnen optimaliseren SailSupply

Ojol trimlijnen optimaliseren SailSupply

Trimlijnen:

Alle trimlijnen worden door slim gebruik te maken van elastiek en kleine zeer lichte blokken of pvc ogen, strak getrokken om optimale handling te garanderen. Zelfs de trimlijn voor de verstaging blijft strak om altijd direct de juiste plek te kunnen grijpen. Een “wirwar” van lijnen in de boot is daarmee verleden tijd!

Ojol trimlijnen met elastiek wegwerken / strak houden SailSupply.nl

Ojol trimlijnen met elastiek wegwerken / strak houden

De trimlijnen zijn alleen daar waar deze in de hand liggen voorzien van een mantel die bovendien zeer weinig water opneemt om ook onder natte omstandigheden het gewicht te minimaliseren. Daar waar de trimlijnen door de blokken lopen, wordt gebruik gemaakt van dun dyneema. Dit zorgt voor minimale weerstand en minimaal gewicht. Deze weerstand lijkt misschien te verwaarlozen, maar in de praktijk blijkt dat met name het vieren van een trimlijn moelijker wordt naarmate de wind afneemt. Juist onder die omstandigheden is het echter van belang de juiste trim te hebben, niet waar? Als een te dikke trimlijn (lees: trimlijn mét mantel) , dan te veel wrijving veroorzaakt waardoor je bijvoorbeeld het onderlijk niet meer kunt vieren, wordt het trimmen van het zeil wel erg moeilijk!

Ojol trimlijnen kaal dyneema in blokken

kaal dyneema in blokken van Olympiajol voor minimale wrijving

Op onderstaande afbeelding is een voorbeeld te zien van kaal dyneema (links) en een lijn met mantel (rechts). Hier worden deze twee lijnen middels een zogenaamde soft shackle met elkaar verbonden. Dit zijn verbindingen die met name op wedstrijdschepen “herboren” zijn. Dit type sluiting is in feite afgeleid van de “houtje-touwtje” verbindingen. Tegenwoordig wordt daar wel modern materiaal zoals dyneema voor gebruikt.

De voordelen van soft shackles op een rijte:

  • licht
  • sterk
  • in alle soorten en maten verkrijgbaar
  • eenvoudig zelf te maken
  • eenvoudig op maat te (laten) maken
  • veroorzaakt geen schade bij klapperen van zeilen e.d. (in tegenstelling tot zware rvs D-sluitingen)
  • veroudering / verzwakking is zichtbaar (in tegenstelling tot metaal-moeheid)
Ojol trimlijnen kaal dyneema vs lijn met mantel SailSupply

Ojol trimlijn: kaal dyneema vs lijn met mantel en soft shackle

Hangbanden:

De hangbanden (van zhik met rubber aan de onderkant) worden aan de achterkant met softloops aan de boot gemonteerd in plaats van de conventionele rvs beugels. Dit leidt ertoe dat ook op de kleinste details gewicht bespaard wordt waar mogelijk. Zeker aan de achterkant van de boot is extra gewichtsbesparing een voordeel.

Ojol bevestiging hangbanden: geen zware D-sluitingen

Neerhouder:

voor de neerhouder is gebruik gemaakt van een zeer lichte Antal low friction ring. Deze wordt gebruikt om een relatief groot blok te vervangen. Dit type ring is ook voor de overloop gebruikt. Op onderstaande afbeelding is de Antal low friction ring te zien. Deze low friction thimbles zijn op zeer veel manieren toe te passen waardoor ze op uiteenlopende boten gebruikt worden als barberhauler, als keerblokken (fokkeschoot), als achterstag-vertraging, als tackline vertraging enz. enz. Het voordeel van dit type ringen is dat ze niet duur zijn en bijzonder licht zijn. Op plaatsen waar trimlijnen of schoten zeer veel gebruikt worden voor het trimmen, is deze ring minder geschikt omdat de wrijving t.o.v. een gelagerd blok hoger is.

Ojol overloop met Antal low friction ring

Roer Olympiajol

We levern voor de Ojol nieuwe, op maat gemaakte roeren. Deze roeren voldoen volledig aan alle klasseregels maar hebben een aantal grote voordelen ten opzichte van de conventionele Ojol roeren.

  • Het roerbeslag wordt volledig geïntegreerd in de roerkop waardoor het roer bijzonder licht wordt (uiteraard wordt rekening gehouden met het geldende minimumgewicht).
  • De helmstok zit vast ingelamineerd op de roerkop waardoor geen enkele speling kan ontstaan en wederom gewicht bespaard wordt

Olympiajol carbon roer

Deze olympiajol roeren zijn in twee versies leverbaar (“hout-look” en “white-look”). Indien u geïnteresseerd bent in een dergelijk roer, kijk dan op: sailsupply.nl/carbon-o-jol-roer-compleet De roeren worden op maat gemaakt. Daarom is het van belang de hoek tussen spiegel en achterdek te meten én de positie en afstand van de roerpennen ten opzichte van elkaar en t.o.v. het achterdek. Hieronder is een schets hiervan te zien:

Ojol maten tbv roer

Ojol Mast

We hebben in samenwerking met Stefan en één van de bekendste mastenbouwers een Ojol mast ontwikkeld. Daarbij is naast het belangrijkste aspect: een speciale geprofileerde pijp met de gewenste stijfhijd, kurve en flexibiliteit in de top, op het gewicht en een aantal andere details gelet. We werken samen met een zeer bekende italiaanse mastenbouwer die wereldwijd op het hoogste niveau masten bouwt.

Omdat de combinatie van mast en zeil de “motor” van elke zeilboot vormt, hebben we daar veel aandacht aan besteed. In dit artikel: Nieuwe Olympiajol mast op de markt is daar meer over te lezen.

Stefan over het resultaat

Er is veel werk verricht en de boot heeft een ware metamorfose ondergaan. Zoals in de verschillende artikelen uit deze serie te lezen is, hebben de jongens van SailSupply.nl vrijwel ieder aspect van mijn Olympiajol  verbeterd. Inmiddels heb ik succesvol aan een aantal wedstrijden deelgenomen met de “nieuwe boot.

Wat mij erg aanspreekt, is dat we samen de boot konden optimaliseren en dat er nauw overleg was voorafgaand aan de werkzaamheden.

Top 5 Olympiajol Paaswedstrijden Reeuwijk – uitslagen 2012

No Zeilno Naam Punten 1 2 3 4 5 6 7
1 516 Stefan de Vries, O-Jol 7,0 1 1 (4) 1 2 1 1
2 644 Henk de Groot, O-Jol 25,0 (dns) 7 1 3 1 11 2
3 651 Wessel Kuik, O-Jol 28,0 2 (12) 3 2 6 9 6
4 571 Vincent van Leeuwen, O-Jol 29,0 5 3 (12) 5 4 5 7
5 603 Jan Willem Scheerder, O-Jol 44,0 7 4 11 (15) 8 6 8

Vervolg

Het mag duidelijk zijn dat optimalisatie altijd beter kan! Wij leren elke dag van de vragen van onze klanten en proberen in overleg tot nog betere oplossingen te komen. Ook de boot van Stefan zullen we verder blijven optimaliseren waar mogelijk.

Wat de ontwikkeling van de Olympiajol mast betreft, verwijs ik je graag naar dit artikel: Nieuwe Olympiajol mast op de markt.

Vragen? Vraag!

Wij zijn blij met elke opmerking of vraag en nodigen je daarom uit deze hieronder te plaatsen!

Alvast bedankt!

Groet, Mika Eid – Team SailSupply.nl

3 comments add yours

  1. Email to Mika Eid

    Hi Mika,

    I’m currently looking for a O-Jolle, either a Linnekuhl or a van Eijk boat, between 8 and 10 years old and competitive but I haven’t been successful sor far to find a suitable boat. Then I saw your Ready2Race service and was wondering whether you have such a boat available? If yes, please call: +46 722 181 708.

    Best regards, Thomas

    • Hi Thomas,

      Thanks for your message! We don’t have any boats for sale at the moment. But if you agree, I will forward your message to Stefan (Dutch and German Ojol champion). He might know some one who wants to sell such a boat.

      Best regards, Mika

  2. Goedenavond, ik zoek iemand die mij kan ondersteunen in het optimaal trimmen van mijn ojol…uiteraard tegen betailing. . Groet cees

Leave a Comment