De Spinlock XA valstopper kan in veel gevallen eenvoudig zelf onderhouden en/of gerepareerd worden. Ook de iets oudere Spinlock valstoppers zijn op deze manier nog goed te gebruiken. De Spinlock XA stoppers en de Spinlock XAS stoppers maken deels gebruik van dezelfde onderdelen waardoor vervangen van de gehele valstopper vaak niet nodig is!

Spinlock XA valstopper onderdelen

De meeste (vervangbare) onderdelen voor de Spinlock XA valstopper hebben wij hieronder op een rij gezet:

Spinlock XA valstopper onderhoud

Hieronder staan de stappen opgesomd die nodig zijn om een aantal van de hiervoor genoemde onderdelen uit de Spinlock XA valstopper te vervangen.

    • Demonteer valstopper van het dek.
    • Sla pin (A) voorzichtig met een doorslag gereedschap zo ver uit de stopper dat de zijwang (B) vrij is.
    • Bekijk nauwkeurig hoe het veersysteem bevestigd is.
    • Verwijder hendel en kam en vervang deze door nieuwe onderdelen.
    • Verwijder Spinlock basis (indien beschadigd) en vervang deze door nieuwe onderdelen.
    • Plaats veersysteem en bevestig in zijwang.
    • Schroef de 4 bouten handvast.
    • Sla voorzichtig(!) de pin (A) terug door de handel / kam in de zijwang en let er daarbij op dat de plastic zijkanten niet beschadigen.
    • Controleer correcte werking van valstopper vóór bevestiging (en afdichting met kit) op het dek.
      Spinlock XA Valstopper repareren en onderhouden

      Spinlock XA valstopper repareren en onderhouden

      Spinlock XA/XAS stoppers

      De Spinlock XAS stoppers zijn in feite de vernieuwde versie van de Spinlock XA stopper. Deze nieuwere stoppers zien er weliswaar iets anders uit maar technisch gezien zijn de valstoppers nog voor een groot deel gelijk. Veruit de meeste onderdelen kunnen daarom zowel voor de XA als voor de XAS gebruikt worden.

      Tip!

      Ook de boorgaten van de Spinlock XA en Spinlock XAS zijn identiek. Wil je de oude stoppers vervangen, dan hoef je dus geen nieuwe gaten te boren!
      (De boordiagrammen vind je onderaan deze pagina)

      Onderstaande afbeelding geeft een goed beeld van de verschillende onderdelen van de nieuwere Spinlock XAS stoppers. Deze zijn in grote mate vergelijkbaar met de Spinlock XA valstoppers.

      Spinlock XAS onderdelen

      Spinlock XAS onderdelen

      Spinlock handleidingen

      Via deze links kunnen de onderhouds- en instructiehandleidingen van Spinlock bekeken worden:

      Spinlock boordiagrammen

      Via deze links kunnen de boordiagrammen van de Spinlock XAS valstoppers bekeken worden (boorgaten zijn gelijk aan die van de Spinlock XA):

Video Spinlock XAS onderhoud

Onderstaande video-opname geeft een goede uitleg van het demonteren, servicen en monteren van de Spinlock XAS valstoppers.

Onderhoud Spinlock XAS valstopper

10 comments add yours

  1. Hallo,

    Op mijn boot zitten spinlock XA valstoppers en de grootzeilval begint te slippen.
    Ik begrijp dat er onderdelen verkrijgbaar zijn waarmee dit probleem verholpen kan worden.
    Weten jullie wat ik moet vervangen?
    Zelf zit ik te denken aan de basis en de cam.
    Verneem graag jullie advies en of de basis voor een XA valstopper wel verkrijgbaar is (zie hem niet in jullie webshop).

    Vriendelijke groet,

    MF

    • Beste MF,

      leuk dat u contact met ons opneemt!

      Voor dit type stoppers zijn inderdaad vrijwel alle onderdelen te vervangen zodat u uiteindelijk een vrijwel nieuwe valstopper heeft.

      Het slippen van de grootzeilval kan te maken hebben met een versleten kam. Dat is vrij eenvvoudig te controleren door de kam in de stopper te bekijken. Eventueel kunt u ons ook even een foto toesturen. Dan kijken we even mee 🙂

      Het kan ook te maken hebben met een versleten val of een combinatie van beide.

      Op deze blog pagina staat wat er allemaal te vervangen is aan de Spinlock XA valstopper.

      Heeft u iets aan deze informatie? Als u meer vragen heeft, hoor ik dat graag!

      Met vriendelijke groet,
      Mika

      • Beste Mika,

        Dank voor de info.
        Ik demonteer de vlastopper en maak een foto van de kam, zodat jullie kunnen beoordelen of deze versleten is.
        De basis(plaat) is dus niet te vervangen? Of slijt die doorgaans niet?
        Mijn val is 10 mm en de stopper is voor de range 6-12mm.
        In hoeverre kan slijtage van de val dan een rol spelen (zolang de val maar dikker is dan 6mm zou je zeggen dat de stopper gewoon klemt maar zo werkt het kennelijk niet)?

        Vriendelijke groet,

        MF

    • Beste MF,

      de onderdelen van de Spinlock XA stopper die slijten of naar verloop van tijd stuk kunnen gaan door o.a. de invloed van UV-straling zijn de zijkanten, de hendel, de kam en het veersysteem. De rest is behoorlijk robuust en gaat doorgaans niet stuk. Als dat wel het geval is, zou dat een andere oorzaak kunnen hebben (overbelasting, verkeerde montage etc). In dat geval is het goed om de oorzaak uit te zoeken en uiteindelijk de stopper volledig te vervangen. Wellicht is dan een ander type valstopper nodig met een grotere houdkracht. Soms is ook de uitlijning van de valstopper niet juist waardoor deze op de verkeerde manier belast wordt. In dat geval is het soms nodig om een dek organizer te monteren of de bestaande te verplaatsen.

      Een 10mm val in een 6-12mm stopper is prima! De aangegeven houdkracht van stoppers wordt altijd bepaald bij gebruik van de maximaal bruikbare lijndiameter. Als de lijn gaat slippen, is het dus goed om na te gaan of alle onderdelen in goede staat verkeren en bovendien of de maximale houdkracht niet overschreden wordt. Als de maximale houdkracht van de stopper bijna bereikt wordt, kan een val met een grotere diameter de oplossing zijn.

      Een (grootzeil)val kan ook verdikt worden door middel van een insert of het verdikken van de lijn middels een extra stukje mantel.

      Als je meer vragen hebt, hoor ik het graag!

      Met vriendelijke groet,
      Mika

      • Beste Mika,

        Bijgaand wat foto’s van de betreffende kam.
        Het is een viervoudige valstopper die op het kajuitdak van een Hurley 800 zit.
        Ik zie zo geen verschil met de andere kammen (Rif 1, neerhouder en spival).
        Uitlijning met dekorganizer lijkt mij oké.
        Afijn, ben benieuwd wat jullie van de kam in kwestie vinden.

        Groet, MF

        • Beste MF,

          Op basis van de afbeelding is mijn inschatting dat het niet aan de kam ligt. Deze is niet of nauwelijks gesleten. Als de uitlijning met de organizers ook juist is zou één van de onderstaande punten nog een oorzaak voor het slippen van de val kunnen zijn:

          • een versleten of niet naar behoren werkend spinlock veersysteem
          • te veel frictie tussen kam en wangen door corrosie of vuil, waardoor de kam niet voldoende op de lijn gedrukt wordt
          • versleten of vervuilde val (zout, vet of algaanslag etc.)

          Om te beginnen zou ik je adviseren alle onderdelen goed schoon, droog en vet vrij te maken. Vervolgens kun je de bewegende onderdelen met een goed smeermiddel (zoals super lube) te smeren. Let er op dat de delen die in aanraking komen met de lijn niet gesmeerd worden. Het is beter om de bewegende onderdelen van de Spinlock valstopper regelmatig een klein beetje te smeren dan één keer veel smeermiddel te gebruiken.

          Wanneer geen van de andere onderdelen beschadigd is, verwacht ik dat je valstopper dan weer naar behoren zal werken.

          De volgende stap is het controleren van je val zoals eerder aangegeven.

          Je kunt ook de andere onderdelen even fotograferen. Dan kijk ik weer even mee.

          Met vriendelijke groet,
          Mika

    • Beste Mika,

      Dank weer voor alle info / advies.
      Ik ga de boel goed schoonmaken en smeren.
      Voor alle zekerheid nog wat foto’s van de ‘basisplaat’ en veersysteem bijgevoegd.
      Ik zie zo geen gekke dingen maar ben geen deskundige.

      Groet, MF

      • Beste MF,

        graag gedaan!

        Ik heb de foto’s weer even bekeken en zie bij de basis plaat wel een aantal kleine beschadigingen aan de zijkant. Dat kan duiden op een verkeerde belasting maar dat kan ik helaas niet met zekerheid zeggen. Verder ziet de basisplaat er nog goed en zal het slippen van de val (mits op de juiste manier- en niet overbelast) niet door de basis plaat veroorzaakt worden.

        Op basis van je foto’s zou ik zoals aangegeven alles goed schoonmaken, monteren en smeren. Ik verwacht dat de stopper dan weer naar behoren werkt.

        Ik ben natuurlijk erg benieuwd of dat inderdaad zo is. Wellicht kun je een kort filmpje opsturen van het openen en sluiten. Als je de hendel helemaal opent, en vervolgens langzaam weer sluit en daarbij de kam filmt, is vaak te zien of deze goed en op de juiste manier sluit.

        Ik hoop dat je iets aan de informatie hebt. Veel succes!

        Met vriendelijke groet,
        Mika

  2. Betreft: ontbrekende borgpal.

    De foto in de bijlage geeft een dubbele valstopper aan. De handels staan in geopende stand. Op de foto is de rechter handel voorzien van een pal, ca 20 mm boven de kruisschroef. Bij de linker handel ontbreekt deze.

    Deze handel is nu niet meer geborgd en heeft de nijging om omhoog te klappen.

    Hopelijk geeft de foto meer duidelijkheid aan.

    Met vriendelijke groet,

    F.

    • Beste F.,

      Bedankt voor je bericht. Ik begrijp nu inderdaad waar je op doelde. Dat deel is echter niet los te vervangen. Als het goed is, kun je aan de hendel ook herkennen dat het waarschijnlijk afgebroken is. Kopt dat?

      De hendels zijn wel los verkrijgbaar. Deze kun je eenvoudig op de volgende pagina bestellen: Spinlock XAS hendel

      Je hoeft dus geen volledige Spinlock XAS kit aan te schaffen. Als je ook andere onderdelen zou willen vervangen. Is de kit wel een goede optie.

      Ik hoop dat je met deze informatie verder komt. Als dat niet zo is, help ik je graag.

      Met vriendelijke groet,
      Mika

Leave a Comment