Op het moment werkt het contact formulier niet. Mails kunt u sturen naar [email protected]

Excuses voor het ongemak.

+31 (0) 617148370 (Whatsapp Chat Only)

Harken 57 Blokken & katrollen

Harken zeilmateriaal behoort tot de absolute top als het gaat om dekbeslag, lieren, mastonderdelen en meer. Harken zeilmateriaal wordt tot op het hoogste niveau op zowel open zeilboten (Olympische spelen) als zeiljachten en catamarans (Americas Cup) gebruikt. Veel andere merken hebben in de loop der jaren talloze vindingen van Harken geimiteerd.

5 artikel(en)

per pagina

  • Harken 57 mm schildpad blok 2606

    De 57 mm Carbo blokken zijn van composiet gemaakt 30% lichter en 60 % sterker daardoor zijn ze erg populair bij de kleine en high Tech open boten Meer info

    Normale prijs: € 57,75

    € 53,95

  • Harken 57mm carbo Ratchamatic schildpadblok 2633

    De Carbo Ratchamatic® is een 'load-sensing' ratelblok dat vrij loopt in beide richtingen bij lage belasting. Bij hogere belasting grijpt de ratel functie automatisch in en weer uit zodra de belasting afneemt (voor minder weerstand). Het moment van ingrijpen is zelf in te stellen op het blok. De 57 mm blokken hebben een houdkracht tot 10:1 en zorgen dat je het zeilen langer volhoudt. De draairichting van de ratel is eenvoudig aan te passen door het blok om te draaien. Je hebt voor bakboord/stuurboord dus niet twee verschillende blokken nodig. Meer info

    Normale prijs: € 142,00

    € 132,95

  • Harken 57mm HL Footblock 3220

    Use footblocks to redirect lines on the deck. Footblocks with lockoffs temporarily secure sheets. Either metric or imperial flathead fasteners may be used for mounting and are not exposed. Sideplates and sheaves Hard Lube-anodized for maximum UV protection and a smooth surface. Center cage keeps Torlon® roller bearings separated and parallel to reduce friction. Meer info

    Normale prijs: € 250,00

    € 237,95

  • Harken 57mm ESP mastvoet blok 6050

    Cruising ESP-blokken vullen onze bestaande blokken aan in uiterlijk en functie, maar zijn eenvoudiger in ontwerp en constructie. De schijven zijn voorzien van glijlagers om hoge statische belastingen aan te kunnen. Meer info

    Normale prijs: € 90,50

    € 84,95

  • Harken 57mm ESP mastvoetbblok low load 6095

    Cruising ESP blocks complement our existing blocks in looks and function, but are simpler in design and construction. Sheaves feature sleeve bearings to handle high static loads and are ideal for halyards or limited purchase systems on cruising boats. Meer info

    Normale prijs: € 91,25

    € 84,95

5 artikel(en)

per pagina

Zeilboot blok en katrol

Bij de aanschaf van een nieuw zeilboot blok is het belangrijk dat deze geschikt is voor jouw boot. De dikte van de lijn bepaalt in belangrijke mate de afmeting van de schijf. Uiteraard moet de maximale werkbelasting ook geschikt zijn voor de krachten die op je boot van toepassing zijn.

Gelagerde blokken zijn voorzien van kogellagers waardoor de weerstand aanzienlijk verlaagd wordt. Dit is een groot voordeel voor toepassingen waarbij veel 'getrimd' wordt zoals bijvoorbeeld de grootzeilschoot, de genuaschoot/fokkeschoot of de spinnakerschoten. Ook voor toepassingen waarbij veel gevoel nodig is, is een gelagerd blok een goede keuze. De wrijving wordt verminderd door de kogellagers die zich tussen as en schijf bevinden. Om de lagers bij hoge werkbelasting niet te beschadigen worden ook wel combinaties van rollagers en gljilagers gebruikt in bepaalde gelagerde blokken.

Ongelagerde blokken hebben een glijlagering. Hierdoor is de wrijving hoger (meer contactoppervlakte), maar de maximale werkbelasting vaak ook. Hierdoor zijn deze zeilboot katrollen ideaal voor plekken waar sprake is van een meer statische belasting. De goedkopere ongelagerde blokken bestaan uit een nylon schijf met daardoorheen direct de as. Bij de duurdere blokken zit er nog een rvs of bronzen bus in de schijf verwerkt. Dit komt de weerstand ook weer ten goede. Bovendien heeft dit laatste genoemde type zeilboot blokken een langere levensduur.

Grootschoot blokken

Grootschoot blokken zijn er in alle soorten en maten. Dit heeft er mee te maken dat de grootschoot op verschillende boten anders ingericht is. Op open zeilboten wordt de grootschoot over het algemeen uit de hand gevaren waardoor een grote vertraging noodzakelijk is. Het is dan niet ogebruikelijk 3-schiijfs blokken te combineren om tot een 1:6 vertraging te komen. Vaak is het onderste blok dan voorzien van een zogenaamd hondsvot (bevestiging uiteinde grootschoot) en een klem zodat de grootschoot tijdelijk in de klem geplaatst kan worden. Voor de grootschoot op open kielboten en kleinere zeiljachten wordt ook vaak gebruik gemaakt van zeilboot kartrollen met meer schijven én een ratel functie.